Functia executiva

Functia executiva este un termen umbrela folosit pentru a desemna un set de abilitati mentale care lucreaza interdependent pentru a ajuta o persoana sa-si organizeze si sa-si regleze comportamentul (in vederea atingerii unui scop).

Functia executiva cuprinde urmatoarele abilitati:

–        magementul timpului si al atentiei;

–        comutarea atentiei de la un stimul la altul;

–        planificare si organizare;

–        amintirea detaliilor;

–        diminuarea comportamentelor neadecvate;

–        integrarea experientelor trecute in actiunile prezente.

La copii, dereglarile de la nivelul acestei functii pot avea consecinte negative asupra functionarii independente,  realizarii temelor de la scoala si chiar asupra mentinerii unor relatii sociale potrivite. Printre tulburarile diagnosticate in copilarie la care intalnim deficite in functia executiva se afla: depresia; ADHD; tulburarile de invatare (dislexie, discalculie, disgrafie).

Care sunt semnele care indica dificultati la nivelul functiei executive? Iata cateva dintre ele:

–        copilul nu poate sa planifice mici proiecte sau jocuri;

–        copilul nu estimeaza grosso modo cat timp ii ia finalizarea unui proiect scolar;

–        copilul nu poate relata o poveste (verbal sau in scris);

–        nu poate memora informatii;

–        nu initiaza activitati;

–        nu retine informatia in timp ce realizeaza o actiune care implica acea informatie (de pilda, sa-si aduca aminte cifrele dintr-un numar de telefon in timp ce tasteaza numarul).

Ce se poate face? Iata cateva strategii care ajuta la diminuarea problemelor:

–        impartiti sarcinile in pasi marunti si folositi indicii vizuale de organizare ( de exemplu, in cutia din stanga stau manualele si caietele la care are copilul teme, in ordinea in care trebuie sa le rezolve; in partea dreapta a biroului sta cutia cu materiile la care a terminat temele);

–        folositi timere sau ceasuri cu alarma pentru a semnaliza sfarsitul/inceputul unei activitati;

–        creati orare vizuale care sa ajute copilul sa-si organizeze ziua si, totodata, sa anticipeze ce are de facut in ziua respectiva;

–        cereti copilului sa va expuna verbal sau in scris pasii pe care ii are de urmat pentru a finaliza o activitate (pregatirea ghiozdanului pentru ziua urmatoare);

–        organizati camera copilului astfel incat spatiul de lucru sa fie diferit de cel pentru joc sau relaxare;

–        scrieti impreuna cu copilul liste cu lucrurile pe care trebuie sa le faca (ca un fel de agenda personala).

Sursa: http://www.webmd.com/add-adhd/executive-function?page=2

Gasiti articolul si aici:

http://www.covorasulfermecat.ro/page.php?id=12&s1=58&s2=26